Thursday, January 03, 2013

Adakah Aku Menyintai Hawa.


Adakah aku menyintai Hawa...? (Part 1)

Setiap lelaki terlalu senang untuk menyintai seorang wanita (by default). Maybe ader golongan lelaki yang bukan begitu (special case). Topik saya hari mengenai normal lelaki. As muslim, kita percaya bahawa semua lelaki mempunyai nafsu di mata. Memang mudah for most of the guy jatuh cinta atau lebih tepat tertarik kepada kaum hawa yang diminatinya.

Adakah itu cinta..? Bagi saya, itu saya kategorikan 1st layer of love. It is a love.. Sorry kalau kaum Hawa tidak bersetuju.. tapi tolong baca isyaAllah saudari akan faham kalau x jugak, boleh post soalan.. IsyaAllah saya akan cuba jawab. Untuk diri saya sendiri, saya bahagikan cinta seorang lelaki kepada beberapa layer. Tak kire sesapa, dari mana2 golongan/lapisan masyarakat. Saya akan cuba kupaskan satu persatu.. Bagi saya sumer gender perlu faham konsep ini supaya senang untuk mancapai kebahgiaan berpasangan.

Cuba kiter semua fikir, Dari zaman dahulu.. zaman tok nenek kiter. Adam akan salahkan Hawa.. Hawa salahkan Adam.. pernah x kiter terfikir.. dua2 yg salah. SBB APA? atas sebab yg sama la saya cuba mencari jawapan ini. Ini bukan tesis penyelesaian masalah dari saya, tapi pendekatan untuk saya sendiri berkongsi ilmu dan berbincang dgn saudara/saudari di luar sana. Sila betulan saya kalau ader yang tidak bersetuju.

Berbalik kepada topik kiter, Saya mulakan 1st layer of love dari seorang lelaki. Ok, Semua lelaki datang dgn pakej nie. Dari mata turun ke hati (pernah dengar ?).. 1st layer nie..99% is nafsu. opss!! jgn melatah kay. Yes it is cinta nafsu.. but its not that bad kay hawa2 sekalian. You need to know this. Yes cinta nafsu, but doesnt mean lelaki tu terus nak terkam wanita tu. On this layer.. lelaki akan cuba sedaya upaya untuk meyakinkan wanita tersebut akan perasaannya. Awas lelaki... Jangan terlalu mendesak, Buruk padahnya.

Kaum adam perlu berlaku jujur dengan perasaan kamu. Think positive, saat nie enko memang ader kreativiti yang cukup tinggi. Daya saing enko sangat tinggi also effort enko memang pada tahap yang terbaik. Jangan salah gunakan nilai2 positif nie, control it.

Cuba bayang kan, put it like a game. Game empangan air and you all perlu salir kan air tu ke bebrapa kampung. Bila kamu kena love strike nie, Imagine your game start. Empangan kamu penuh kay.. Bayangkan.. apa akan jadi kalau kamu terus bukak water gate kamu maksimum..? the good news is kamu berjaya menyalirkan air tu kat sumer kampung2 tu. tapi apa guna kalau kamu banjirkan the whole area. Habis mati ayam dan itik orang. For sure, Org2 kampung tu duk sumpah seranah enko. Itu da gelojoh namanyer.. and trust me guys.. 99 % of just like this.. include me.

The best is.. enko amik kertas and list kan apa yg patut enko buat.

1) Kira berapa rumah yang terlibat.
2) Berapa banyak keperluan air sehari yg di perlukan.
3) Design mana yang korang rasa sesuai.
4) faktor cuaca dan geografi at least korang prepare klu berlaku hujan lebat.

Banyak lagi yg korang leh list kan. Korang arkitek yang Allah ciptakan di muka bumi, Sbb tu korang di panggil khalifah. Dengan energy yg datang dari 1st layer of love tu, byk gile method yang korang leh buat untuk impress gadis yang korang suke. Sbb tu la Allah bagi energy tu, untuk korang impress gadis yang korang suke in positive way.

Allah da bg kat kiter sumer yg terbaik derrr... kiter jer yang melingkupkan nikmat dia. Skang ko faham x..? Untuk kaum2 hawa yang terbaca menda nie.. X salah korang cuba pas menda nie kat laki korang and berbincang secara sihat.. insyaAllah, both side akan kata sepakat.



Nnt Klu ader masa dan kelapangan.. InsyaAllah saya akan sambung dgn 2nd layer of love seorang lelaki, InsyaAllah.

Salam sayang dr saya,

Bro Janggut

1 comment:

  1. awesome!! never think of it..especially the example that u use..keep it up!! :)

    ReplyDelete

Dare to comment?